Vad är skillnaden mellan Svensk version MMSE-NR3 och MMSE-SR

Här kan du läsa om skillnaderna och hur de förhåller sig till varandra

Vad är nytt med Svensk version MMSE-NR3  (en vidareutveckling av MMSE-SR)

Skillnaderna mellan Svensk version MMSE-NR3 (NR3) och MMSE-SR (SR) är förhållandevis små. Den svenska versionen MMSE-SR skapades av Anders Wallin, Beata Terzis, Carsten Strobel och Sebastian Palmqvist där Carsten Strobel även varit med och utvecklat MMSE-NR3. I och med att en ny version skapas ges det också möjlighet att putsa och modifiera en del saker vilket också har gjorts. Exempel på detta är förtydligande av formuleringar och förenklingar av rättningsförfarande. 

I denna artikel kommer vi gå igenom kategori för kategori och jämföra NR3 med SR. 

Inledning

I NR3 har vi bytt ut den inledande frasen som fokuserade på minnet. Detta då vi idag vet att minnet inte behöver vara det som främst är påverkat vid kognitiv sjukom och därför vill ha en mer generell inledning. 

Orientering 

I Orientering har två frågor bytts ut från SR till NR3 och det är: 

  • Vilket land är vi i nu?  
  • Vilket län/landskap är vi i nu?

I NR3 frågar vi istället efter: 
  • Vad är ditt födelsedatum?
  • Hur gammal är du?

I NR3 får man då två frågor som handlar om orientering till person istället för orientering till plats som man har i SR. Detta innebär att man i NR3 har:

  • Två frågor för orientering till person 
  • fem frågor för orientering till tid 
  • tre frågor för orientering till plats 

Man får således en något större spridning på orienteringsfrågorna i NR3 och det går att diskutera huruvida orientering till person är lättare för personer som är långt gångna i en eventuell kognitiv sjukdom. För dessa personer bedöms dock inte dessa frågor sannolikt spela någon större roll i den totala bedömningen. 

Omedelbar återgivning 

Ingen förändring jämfört med SR (NR3 använder de svenska orden) 

Uppmärksamhet och huvudräkning 

Ingen förändring jämfört med SR 

Distraktionsuppgift 

Distraktionsuppgiften finns med även I SR men administreras där endast om personen inte vill/kan genomföra huvudräkningen. Detta för att få till tillräckligt lång tid till den fördröjda återgivningen. I NR3 ska distraktionsuppgiften dock ALLTID administreras. Detta för att hålla tiden mellan direkt återgivning och fördröjd återgivning så standardiserad som möjligt. I detta fall kommer man alltid veta att det går MINST 30s mellan direkt återgivning och fördröjd. 

Fördröjd återgivning

Ingen förändring jämfört med SR

Benämning

De båda bilderna är utbytta och istället för penna och klocka används hammare och sked.

Något som är praktiskt med penna och klocka är att föremålen är tämligen lätta att bära med sig. Dock skapar detta också en risk att personer har väldigt olika typer av penna och klocka föremål som de visar personerna vilket kan bidra till lägre grad av standardisering. 

Repetition

Ingen förändring jämfört med SR

Förståelse

Ingen förändring jämfört med SR

Läsning

NR3 använder uppmaningen “peka på ditt ansikte” istället för “blunda”. En uppmaning som kräver mer motorik men som skulle kunna uppfattas som tydligare än “blunda” vilket skulle minska kravet på ytterligare information och/eller uppmaning. 

Skrivförmåga

Ingen förändring jämfört med SR

Figurkopiering

Figuren som ska kopieras i NR3 är samma figur som i SR. Dock är figuren vriden något i NR3.  

Rättning

I SR finns det möjlighet att minska maxpoängen om personen inte kan/vill genomföra en uppgift. Detta innebär att en person som genomför MMSE-SR kan få 28/28 poäng om hen t.e.x. inte kan rita av figuren och skriva en mening p.g.a. motoriska svårigheter som inte är kopplade till nedsatt kognition. Detta rättningsförfarande används även i NR3