Nedan listar vi olika sätt att hjälpa en person med kognitiv nedsättning
Dokument för nedladdning
Kognitiv ergonomi - Kort version: Dokument från Stressrehabilitering Umeå med konkreta tips.
Kognitiv ergonomi - Lång version: Dokument från Stressrehabilitering Umeå med konkreta tips.
Kognitiv funktion i vardagen och i arbetet: Sammanställning över domänerna som mäts med Mindmore och beskrivning av hur de används i vardagen och hur man kan stötta en person med nedsättning.
Den hjärnvänliga arbetsplatsen: Sammanställning från Arbetsmiljöverket från 2014 med konkreta tips på sida 60 i dokumentet.
Konkreta åtgärder vid kognitiv svikt
Kognitiv nedsättning kan ha många olika orsaker. Om möjligt bör man försöka identifiera den bakomliggande orsaken för se om det är en behandlingsbar orsak och därigenom kunna häva den kognitiva svikten. Ibland behöver man dock arbeta med de kognitiva nedsättningarna samtidigt som man behandlar den bakomliggande orsaken då nedsättningarna påverkar personen i vardagen. Nedan samlar vi tips kopplat till olikatillstånd, denna artikel uppdateras löpande.
Utmattningssyndrom
Texten nedan är hämtad från Kognitiv ergonomi för patienter, lång version som går att ladda ner ovan.
Vid utmattningssyndrom är det vanligt att drabbas av kognitiva nedsättningar. Det kan handla om problem med koncentration och uppmärksamhet vilket exempelvis gör det svårare att hålla fokus i ett samtal, läsa böcker eller följa handlingen i ett tv-program. Minnet
kan också påverkas och man kanske lättare glömmer sådant man tänkt göra i en nära framtid, till exempel vad som ska inhandlas efter jobbet. Uppgifter som inte har någon tydlig struktur kan bli extra krävande. Det kan även bli svårt att hålla flera bollar i luften och
tankarna går kanske inte lika snabbt som förut. Det är inte ovanligt att bli extra känslig för störande intryck i omgivningen. Kognitiva nedsättningar kan orsaka problem i arbetet. Ordinarie
arbetsuppgifter kan bli svårare att bemästra och kräva en större ansträngning. Det kan leda till en negativ spiral med ökad belastning och stressymtom som ökar i intensitet. Därför är det viktigt att arbetsmiljön och arbetsuppgifterna anpassas, så att man får så goda förutsättningar som möjligt för att göra sitt jobb och samtidigt får utrymme för återhämtning. Den här guiden är till för att ge konkreta tips på hur arbetsmiljön kan anpassas för att skapa en god kognitiv ergonomi, det vill säga en arbetsmiljö som utformas på ett sätt som avlastar hjärnan. Guiden kan även användas i förebyggande syfte och i andra situationer än i arbetet
Bedöma arbetsförmåga
Vid en arbetsförmågebedömning är det viktiga att koppla de kognitiva svårigheterna till möjliga besvär i arbetet samt försöka hitta lösningar och strategier. Det finns således ingen specifik kognitiv profil vid denna typ av frågeställning. Beroende på vilken domän som är nedsatt kommer det innebära olika problem i vardagen och arbetet.
Nedan följer en något förkortad och förenklad sammanfattning från Arbetsmiljöverkets kunskapssammanställning - Den hjärnvänliga arbetsplatsen - kognition, kognitiva funktionsnedsättningar och arbetsmiljö 2014:2. Den fullständiga sammanställningen går att ladda ner från listan högst upp på denna sida.
Tabellen listar olika problem som är vanliga vid nedsättningar i specifika domäner. Den ger även förslag på strategier eller förändringar som kan underlätta för personer med dessa nedsättningar.
-
Notera vilka domäner som är nedsatta i den kognitiva profilen. Behöver du hjälp hittar du det här
-
Stäm av med patienten vilka svårigheter detta kan medföra i vardagen. Ta hjälp av tabellen nedan för att få förslag på olika lösningar
Kognitiv domän
|
Upplevd svårighet
|
Tips från Arbetsmiljöverkets sammanställning
|
Visuospatial funktion
|
Information otydlig/svårtillgänglig
|
Använda text-till-tal eller tal-till-text omvandling, Höja volymen, Höja ljusstyrkan, Använd video istället för text
|
Visuospatial funktion
|
Svårt med kontrast
|
Större typsnitt på text Bättre belysning
|
Verbal funktion
|
För mycket information
|
Minska antalet onödiga skyltar och anslag
|
Verbal funktion
|
Information otydlig/svårtillgänglig
|
Använda text-till-tal eller tal-till-text omvandling, Höja volymen, Höja ljusstyrkan, Komplettera manualer med videoklipp
|
Minne och inlärning
|
Svårt med nyinlärning
|
Fokusera arbetet på det man vet mest om (ej lära sig nya arbetsuppgifter), Fokusera arbetet på det man tycker är roligast (Underlätta inlärning)
|
Minne och inlärning
|
För mycket information
|
Minska antalet onödiga skyltar och anslag
|
Minne och inlärning
|
Information rör ihop sig
|
Kalender, Påminnelser på smartphone, Checklista
|
Uppmärksamhet och tempo
|
För mycket information
|
Minska antalet onödiga skyltar och anslag
|
Uppmärksamhet och tempo
|
Information otydlig/svårtillgänglig
|
Använda text-till-tal eller tal-till-text omvandling, Höja volymen, Höja ljusstyrkan, Använd video istället för text
|
Uppmärksamhet och tempo
|
Rörigt i omgivningen
|
Röj arbetsplatsen ofta hellre än sällan
|
Uppmärksamhet och tempo
|
Störande brus/buller
|
Undvik öppna kontorslandskap, Undvika musik i gemensamma miljöer
|
Exekutiv funktion
|
Blir lätt trött
|
Vila före en uppgift Tillgång till vilorum, Tillgång till egen arbetsplats, Fysisk träning
|
Exekutiv funktion
|
Svårt med struktur
|
Schema för arbetsdagen, Tydliga instruktioner
|
Exekutiv funktion
|
Information rör ihop sig
|
Kalender, Påminnelser på smartphone, Checklista
|