1. Mindmore hjälpcenter
  2. Formulär och skattningsskalor i Mindmore

Utvecklingsanamnes, neuropsykiatrisk utredning

"Utvecklingsanamnes" består av 17 frågor rörande utveckling, från graviditet till 12 års ålder. Fylls i av anhörig som del av neuropsykiatrisk utredning. Formuläret är skapat i sammarbete med Region Dalarna

 

Formuläret i sin helhet:

Notera att varje fråga följs av en fritextfråga när svaret indikerar avvikelser från besviken utveckling. Max antal items kan då bli 34.

 

Nedan formulär skiljer sig något jämfört med versionen som är i Mindmores digitala platform . Vissa justeringar i frågor, text och upplägg har gjorts i samband med digitalisering. När ni genomfört formuläret kan ni i resultatsammanfattningen se formuläret i sin helhet, samt alla frågor och svar. 

 

FRÅGA 1

Under första halvåret lär sig barnet bland annat att:


* Ligga på mage och lyfta på huvudet
 * Sitta, först med stöd, sedan själv
 * Gripa medvetet
 * Förstå att du finns och kommer när barnet skriker, eller ler när barnet ler

Under de här månaderna har bebisen också fullt upp med att lära sig förstå dig och kommunikationen er emellan. Det första medvetna leendet brukar komma vid ungefär fem till sex veckor, och runt fyra till sex månader kan du få höra ditt barn skratta för första gången. I de senare månaderna blir bebisen mer medveten om kommunikation överlag och börjar prova på olika ljud och jollrande.

Stämmer ovanstående med hur ditt barn utvecklades under den aktuella perioden

Ja Nej

Om nej, beskriv hur det verkade annorlunda:

 

FRÅGA 2

Utveckling, andra halvåret

Under det andra halvåret kan barnet bla:

  • Sitta själv
  • Krypa  (men vissa barn hoppar helt över det steget)
  • Klättra i soffor och på stolar
  • Hålla pincettgrepp
  • Förstå innebörden av flera ord 
  • I vissa fall säga enstaka ord själv


Runt den här perioden förstår barnet allt mer av vad som sker runt omkring och att det finns en omvärld. Särskilt vid åtta till nio månader kan detta göra att barnet blir lite mer oroligt eller ogillar att skiljas från föräldern. 

 

Stämmer ovanstående med hur ditt barn utvecklades under den aktuella perioden

Ja Nej

Om nej, beskriv hur det verkade annorlunda:

 

FRÅGA 3

Utveckling 1-2 år

Under barnets andra år utvecklas motoriken för fullt och ditt barn är på konstant upptäcktsfärd. Även språkförståelsen rusar iväg och barnet har en helt annan uppfattning om omvärlden.

I åldern ett till två år kan barnet bland annat:

  • Börja leka låtsaslekar och förstå att man kan låtsas, vilket hjälper barnet förstå sin omvärld
  • Ta sina första steg för att snart kunna gå och springa
  • Säga första orden runt ett års ålder för att mot slutet av året sätta ihop tvåordsmeningar
  • Ta av sig enklare plagg såsom mössor och strumpor
  • Börja förstå orsak och verkan


Runt 1,5-2 år börjar många barn i förskola, vilket passar väl ihop med att barn under det här året börjar bli allt mer intresserade av att leka med andra barn. På förskolan kan språk och samarbetsförmåga utvecklas snabbt, samtidigt som det är en stor omställning för barnet. Oavsett om det blivit dags för förskola trivs barn i den här åldern med rutiner och att veta vad som kommer ske. Det ger barnet en trygghet och en ökad förståelse för hur saker fungerar. 

I den här åldern börjar barnet också utveckla sin självständighet. Barnet förstår orden ja och nej och börjar själv testa ordet nej i alla möjliga sammanhang som en del i sin utveckling. Samtidigt är det ett år då det kan uppstå en hel del frustration - du kan märka att ditt barn har önskemål om att få eller göra saker som barnet ännu inte kan själv och då blir det starka känslor. Det här är en del i utvecklingen. 

 

Stämmer ovanstående med hur ditt barn utvecklades under den aktuella perioden

Ja Nej

Om nej, beskriv hur det verkade annorlunda:

 

FRÅGA 4

Utveckling 2-3 år

I åldern två till tre börjar ditt barn:

  • Förstå och komma ihåg konsekvenser av olika beteenden
  • Förstå och använda olika pronomen (jag, du, vi), prepositioner (på, i, under) och tala i längre meningar
  • Sparka boll, gå i trappor och uppåt treårsåldern hoppa på två ben 
  • Utveckla förmågan att vänta och kan lättare förstå turtagning
  • Barnet utvecklar en större förmåga att umgås och leka med andra, både barn och vuxna. 

Stämmer ovanstående med hur ditt barn utvecklades under den aktuella perioden

Ja Nej

Om nej, beskriv hur det verkade annorlunda:

 

FRÅGA 5

Utveckling 3-4 år

Under det här året är det vanligt att barnet kan:

  • Förstå enklare begrepp om tid, såsom “i morgon” och minnas speciella händelser bakåt i tiden
  • Rita geometriska figurer och “huvudfotingar”
  • Leka rollekar med “regler” tillsammans med andra barn, ibland med vilt låtsasbråk - samtidigt kan de försöka sig på konflikthantering på egen hand
  • Tala i längre meningar och berätta kortare sagor 
  • Klä av och på sig själv, åtminstone vad gäller lättare plagg
  • Äta självständigt med gaffel, sked, och i vissa fall kniv
  • Gå baklänges, hoppa jämfota, gå i trappor utan stöd
  • Känna igen sitt eget namn när det skrivs ut 


I den här åldern funderar barnet mycket på världen. Det blir många Varför-frågor, samtidigt som barnet också vill berätta om saker. 

 

Stämmer ovanstående med hur ditt barn utvecklades under den aktuella perioden

Ja Nej

Om nej, beskriv hur det verkade annorlunda:

 

FRÅGA 6

Utveckling 4-5 år

I åldern fyra till fem år kan ditt barn:

  • Klättra, stå på ett ben, och göra kullerbyttor
  • Trä pärlor, klippa efter streck och pyssla tack vare utvecklad finmotorik
  • Uttrycka tankar om framtiden och resonera sig fram till olika alternativ eller förhandlingar
  • Räkna till tio
  • Börja kunna skriva bokstäver i det egna namnet
  • Förstå vad det innebär att vara en bra kompis och agera därefter


Fyraåringar har fullt upp med att utforska sin omvärld men börjar också bli nyfikna på den egna och andras kroppar, tankar och beteenden. Det är vanligt att fyraåringar jämför allt möjligt när de börjar förstå begrepp som störst, kortast, snabbast. Den utökade fantasin tillsammans med intryck utifrån gör att hjältefigurer och karaktärer från filmer och böcker är viktiga förebilder i den här åldern. Samtidigt är det vanligt att barn i den här åldern blir rädda för mörkret, drömmer mardrömmar, och funderar på komplicerade begrepp såsom döden. 

 

Stämmer ovanstående med hur ditt barn utvecklades under den aktuella perioden

Ja Nej

Om nej, beskriv hur det verkade annorlunda:

 

FRÅGA 7

Utveckling 5-6 år

  • Barnet kan hela sitt namn, en del av sin adress och sitt telefonnummer
  • Barnet kan oftast skilja på fantasi och verklighet och kan leva sig in i och berätta sagor med en början, mitt och ett slut
  • Barnen är ofta intresserade av moralfrågor, rätt och fel, regler och överenskommelser
  • Börjar intressera sig för vad klockan är
  • Är intresserade av att kunna eller kan skriva sitt namn
  • Gillar roliga historier, rim och ramsor
  • Bildar fullständiga meningar som är grammatiskt riktiga.
  • Ställer frågor som Hur långt? Hur stort? Hur högt?
  • Känner igen grundfärgerna röd, grön, gul, blå och ofta fler
  • Klär sig själv
  • Sparkar och studsar en boll
  • Kan lära sig att simma
  • Hoppar på ett ben
  • Knäpper knappar
  • Kan trä tråd på nål
  • Cyklar, åker skidor eller skridskor
  • Ritar detaljerade teckningar
  • Kan vara lite rastlöst och okoordinerad i sina rörelser

 

Stämmer ovanstående med hur ditt barn utvecklades under den aktuella perioden

Ja Nej

Om nej, beskriv hur det verkade annorlunda:

 

FRÅGA 8

Barn i 6-7 års ålder kan ofta:

  • Testa sin förmåga genom att tävla med andra
  • Kan koncentrera sig längre stunder och kan ha tålamod och vänta på sin tur
  • Kan diskutera med andra och komma fram till en lösning
  • Kan spela spel och följa regler
  • Förstår vad dåtid, nutid och framtid innebär
  • Kan argumentera
  • Börjar intressera sig för att kunna läsa och skriva
  • Ställer frågor som: hur långt? Hur stort? Hur högt? Hur länge?
  • Blir hungrigare och äter mer
  • Är medvetet om de kroppsliga skillnaderna mellan flickor och pojkar
  • Kan cykla på en tvåhjuling utan stödhjul
  • Kan hoppa hopprep
  • Kan kasta, sparka och ta emot bollar

Stämmer ovanstående med hur ditt barn utvecklades under den aktuella perioden

Ja Nej

Om nej, beskriv hur det verkade annorlunda:

 

FRÅGA 9

Barn i 8-9 års ålder kan ofta:

  • Barnet är sårbart och känsligt även om det inte visar det lika mycket. 
  • Det logiska tänkandet har utvecklats så att barnet kan se mer realistiskt på verkligheten, till exempel att föräldrarna inte kan lösa alla problem som dyker upp
  • De börjar ifrågasätta de vuxnas auktoritet.
  • Musik blir ofta en allt viktigare del av livet, både att utföra själv och att lyssna på
  • Rättvisa är viktig både mellan kompisar och i familjen.
  • Många nioåringar drömmer om ett eget husdjur, men fortfarande är gosedjur viktiga
  • Barnet vill känna sig duktigare än föräldrarna, exempelvis genom att utsätta mamma eller pappa för ”olösliga” gåtor
  • Barn är intresserade av saker och företeelser som är ovanliga och lite märkliga. Till exempel rymden, dinosaurier, trolleri och fantasirika berättelser
  • De använder sig av ett hemligt språk när de pratar eller skriver till bästisen
  • De använder sin logik, sitt tänkande på ett nytt sätt i och med att förmågan att använda symboler gradvis ökar. Den vita duvan är inte bara en fågel utan också en symbol för fred och för det goda
  • Börjar kunna hantera och förstå ironi
  • Samlar och skriver ner ord och fakta till exempel genom att räkna olika bilmärken på bilresan
  • Tillbringar alltmer tid framför datorn eller teven, och chattar, mejlar, surfar och spelar spel
  • Om barnet har läs- och skrivsvårigheter upptäcks de ofta nu
  • Barn är medvetna om sin kropp och sin könstillhörighet
  • Både fin- och grovmotoriken utvecklas mycket
  • Barnet blir starkare och uthålligare
  • En del barn går in i puberteten. Puberteten startar för flickor i 8–12 års ålder medan pojkars pubertet börjar mellan 9 till 13 år

Stämmer ovanstående med hur ditt barn utvecklades under den aktuella perioden

Ja Nej

Om nej, beskriv hur det verkade annorlunda:

 

FRÅGA 10

Barn i 10-12 års ålder kan ofta:

  • Barn vill vara populära och att duga inför kompisarna
  • Intriger och konflikter mellan kompisar är inte ovanliga
  • Barnet är upptaget av kompisar och aktiviteter
  • Ofta är det ett intresse som är särskilt starkt till exempel datorer, ridning, läsning eller simning
  • Barnet tillbringar tid framför spegeln och provar sig fram med frisyrer, smink eller kläder
  • Barnet läser mycket: böcker, tidningar och andra medier. Det kan också tycka om att skriva dagbok, blogga och vara aktivt i sociala medier
  • Barnet börjar kunna förstå och hantera ironi
  • Barn tillbringar alltmer tid framför datorn eller tv:n. De chattar, mejlar, surfar och spelar spel

Stämmer ovanstående med hur ditt barn utvecklades under den aktuella perioden

Ja Nej

Om nej, beskriv hur det verkade annorlunda:

 

FRÅGA 11

Perception

Har barnet under uppväxten varit över/underkänslig för ljud lukt, smak, kroppsberöring, smärta, värme, kyla? eller särskilt orolig i stökiga miljöer, 

 

Ja Nej

Om ja, beskriv vad som barnet över/underreagerade på och under vilken period i utvecklingen

 

 

FRÅGA 12

TICS/STEREOTYPIER 

  • Motoriska; ex. blinkningar, ryckningar, grimaser, handrörelser? Enstaka/rytmiska rörelser?
  • Vokala; ex. ljud, fnysningar, hostningar, ord, uttryck? 

 

Fanns vokala eller motoriska tics under uppväxten och när i så fall började detta förekomma?

Ja Nej

Om JA beskriv hur det yttrade sig och om det var störande för barnet eller för andra.

 

 

FRÅGA 13

Förskola/dagamma

De flesta barn trivs bra och fungerar väl på förskola eller hos dagmamma men problem kan förstås uppstå såsom problem med maten, vilostund, toabesök, med kamrater i lek eller om barnet hade behov av extra stöd.

 

Fungerade tiden på förskola/dagmamman utan problem för barnet?

Ja Nej

Om nej beskriv vad som inte fungerade.

 

FRÅGA 14

Skoltiden

Hur har barnet fungerat under skoltiden. Fanns problem med läs och skrivinlärning, planeringsförmåga, koncentrationsproblem, svårt att sitta still, tillsägelser av och från lärare. Relationer med lärare och kamrater. Mobbad eller mobbare. Behov av extra stödresurs, specialskola. Ange också om undervisningens mål uppfylldes av ditt barn. 

 

Beskriv Barents svårigheter kortfattat nedan. 

 

Lågstadiet

Problemfritt Svårigheter fanns

Ja/Nej

 

Mellanstadiet

Problemfritt Svårigheter fanns

Ja/Nej

 

Högstadiet

Problemfritt Svårigheter fanns

Ja/Nej

 

FRÅGA 15

När började du som förälder oro dig för ditt barns utveckling?

Ålder:

 

FRÅGA 16

Graviditet:

Fanns några komplikationer och eller påverkande omständigheter under graviditeten, tex

  • Läkemedelsanvändning som kan påverka fostrets utveckling inklusive antestsiläkemedel
  • Hög alkoholkonsumtion och eller droger
  • Rökning
  • Infektion hos mamman
  • Traumatisk händelse
  • Ej fullgången graviditet

 

Nej Ja

Om ja beskriv nedan

FRÅGA 17

Förlossningen

Utdraget förlopp med syrebrist?

Andra komplikationer?

Behov av särskild övervakning/medicinska åtgärder i samband med förlossningen?

 

 

Uppstod komplikationer under förlossningen och var vikt och längd inom normalvariationen?

Ja Nej

 

Om Ja beskriv problemen: