Supportärende - Det går inte att komma vidare från mikrofontestet - det går inte att klicka på “Klar”

Om det inte går att komma vidare från mikrofontestet har detta troligen att göra med mikrofoninställningarna. Säkerställ att mikrofonen är tillåten. Detta gör du genom att klicka på “tillåt” när webbläsaren ber om tillstånd att använda mikrofon. Om rutan för tillstånd att använda mikrofonen inte dyker upp när du startar testet kan det ha att göra med förinställda inställningar i webbläsaren och/eller datorn och ändras då antingen genom att:

I Chrome för distanstest:

  1. Klicka på inställningsikonen till vänster om sökfältet
  2. Klicka på "Webbplatsinställningar"
  3. Du kommer då till en lång lista med inställningar för sidan. Säkerställa att inställningen för mikrofon (och ljud) är satt på "Tillåt".
  4. Uppdatera sidan - du kommer då bli utloggad från applikationen och behöver därför på nytt klicka på inbjudningslänken

I Chrome för test på plats:

  1. Klicka på inställningsikonen till vänster om sökfältet
  2. Klicka på "Webbplatsinställningar"
  3. Du kommer då till en lång lista med inställningar för sidan. Säkerställa att inställningen för mikrofon (och ljud) är satt på "Tillåt".
  4. Uppdatera sidan - du kommer då bli utloggad från applikationen och behöver därför logga in på nytt och starta om från början. Dvs. välja ny eller befintlig testtagare samt vilket batteri (+ skattningsskala/or) du avser använda.

Om du använder Microsoft Edge och distanstest:

  1. Klicka på mikrofonikonen till höger om sökfältet
  2. Under “Behörigheter för webbplatsen” - “Mikrofon” - ändra inställningen för mikrofon genom att välja “Tillåt” eller “Fråga (standard)”
  3. Uppdatera sidan
  4. Du kommer nu att se följande symbol (överstruken mikrofon)
    Skärmavbild 2025-01-13 kl. 16.58.03
  5. Klicka på “Systeminställningar”
  6. Du kommer då till sidan nedan. Välj då att Microsoft Edge tillåts genom att ändra reglaget (så det blir lila).
    Skärmavbild 2025-01-13 kl. 16.59.02
  7. Då kommer nedan bild visas. Klicka då på “Avsluta och öppna igen”. Din webbläsare kommer då stängas ner och du behöver öppna den igen.

Skärmavbild 2025-01-13 kl. 16.59.13

8. Klicka sedan på nytt på länken i inbjudningsmailet för att starta testet igen.

Om du använder Microsoft Edge och test på plats och mikrofonen inte funkar.

  1. Bilden nedan visas. Klicka då på det lilla nyckelhålslåset.

Skärmavbild 2025-01-14 kl. 09.31.35

2. Under ‘behörigheter för webbplatsen’ - ‘mikrofon’, ändra till ‘Tillåt’ eller ‘Fråga’


Skärmavbild 2025-01-14 kl. 09.31.46

3. Du kommer då att se bilden nedan där du behöver klicka på ‘Uppdatera’.

Skärmavbild 2025-01-14 kl. 09.31.55
4. Du kommer då behöva logga in igen för att starta testet och webbsidan kommer då vid mikrofontestet att begära tillstånd att använda mikrofonen, välj då ‘Tillåt’. Det ska då fungera.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 09.32.05

Om nedan symbol syns till höger om sökfältet vid testning på plats innebär det troligen att datorn inte tillåter att mikrofonen används:

Skärmavbild 2025-01-14 kl. 09.32.12

  1. Klicka på den överstrukna mikrofonen och klicka på “Systeminställningar”
  2. Du kommer då till sidan nedan. Välj då att Microsoft Edge tillåts genom att ändra reglaget (så det blir lila).

Skärmavbild 2025-01-14 kl. 09.32.20

3. Då kommer sidan nedan att visas. Klicka då på “Avsluta och öppna igen”. Din webbläsare kommer då stängas ner och du behöver öppna den igen för att påbörja testning.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 09.32.28

 

Om mikrofonen tillåts men det ändå inte fungerar:

  1. Uppdatera webbläsaren till den senaste versionen om det inte redan är gjort

  2. Rensa webbhistoriken i webbläsaren

  3. Prova en annan webbläsare. I dagsläget stödjer Mindmore testning med webbläsarna Chrome, Microsoft Edge och Firefox. Testningen behöver således utföras på någon av de webbläsarna samt på en laptop eller stationär dator med operativsystem: Windows 10 eller senare, Mac OS X 10.7 eller senare samt ChromeOS.

  4. Prova att använda headset

  5. Prova en annan dator