Sammanfattning av forskningsartikel: Test-Retest Reliability, Practice Effects and Estimates of Change: A Study on the Mindmore Digital Cognitive Assessment Tool

Sammanfattning av studie med syfte att undersöka test-retest reliabilitet för Mindmore.

Bakgrund

Kognitiva tester är viktiga verktyg inom klinisk diagnostik och forskning. Digitala verktyg erbjuder möjligheter till standardiserad administration, noggrann mätning och effektiv dokumentation. Mindmore är en digital kognitiv testplattform som har anpassats från traditionella tester för självadministration, både i laboratoriemiljö och online.

Syfte

Studien syftar till att undersöka test-retest reliabiliteten och träningspåverkan av Mindmore. Dessutom har normativa förändringsvärden för de mest använda testerna tagits fram. Målet är att ge kliniker och forskare verktyg för att skilja mellan normala variationer och kliniskt relevanta förändringar i kognitiva prestationer.

Metod

Totalt deltog 149 friska vuxna svenskar i åldern 20-79 år, som genomförde testbatteriet två gånger med en månads mellanrum. Testerna utvärderade uppmärksamhet och bearbetningshastighet, minne, språk, visuospatiala funktioner och exekutiva funktioner. Test-retest reliabilitet mättes med ICC och Spearmans korrelationskoefficienter, och träningspåverkan uppskattades för 22 huvudpoäng och 33 delpoäng.

Resultat

Test-retest reliabiliteten var god för 11 huvudpoäng (≥.70), tillfredsställande för fem (.60-.69), och minimal för sex (<.60), illustrerat i figuren nedan. Träningspåverkan observerades för tester med stor hastighetskomponent, men inte för reaktionstid, ihållande uppmärksamhet, verbalt minne och namngivning (med alternativa former), eller visuospatiala funktioner. Faktorer som kön, utbildning, och testmiljö (online eller i laboratoriet) påverkade inte förändringspoängen signifikant.

Figur: Reabilitet (intraclass correlation coefficients (ICC)) för alla ingående test.

Slutsats

Studien visar att Mindmore har god test-retest reliabilitet och träningspåverkan som är jämförbar med traditionella tester. Dessa resultat, tillsammans med normativa förändringsvärden, kan hjälpa kliniker att tolka testresultat och skilja mellan normala variationer i prestation och förändringar som indikerar klinisk nedsättning. Digitala verktyg som Mindmore kan förbättra noggrannheten och effektiviteten i kognitiva bedömningar, vilket gynnar patientvården.


Referens:

Bergman, I., Franke Föyen, L., Gustavsson, A., & Van den Hurk, W. (2024). Test–retest reliability, practice effects and estimates of change: A study on the Mindmore digital cognitive assessment tool. Scandinavian Journal of Psychologyhttps://doi.org/10.1111/sjop.13054