Det går inte att klicka på “nästa” / sidan är ej scrollbar 

Om vissa delar av testet inte syns eller om knappar inte är tillgängliga kan det bero på att zoominställningarna i din webbläsare eller operativsystem. Följ dessa steg för att återställa inställningarna. 

Återställ zoom i webbläsaren

Google Chrome

  1. Öppna Chrome och klicka på de tre prickarna i det övre högra hörnet.
  2. Leta upp alternativet Zoom.
  3. Klicka på 100% eller använd tangenterna:
    • Ctrl + 0 (Windows)
    • Cmd + 0 (Mac)

Microsoft Edge

  1. Klicka på de tre prickarna i det övre högra hörnet.
  2. Under Zoom, klicka på 100% eller använd kortkommandot:
    • Ctrl + 0 (Windows)
    • Cmd + 0 (Mac)

Mozilla Firefox

  1. Klicka på menyknappen (tre horisontella streck i det övre högra hörnet).
  2. Under Zoom, klicka på 100% eller använd kortkommandot:
    • Ctrl + 0 (Windows)
    • Cmd + 0 (Mac)

Återställ zoom i operativsystemet

Windows

  1. Ändra skalning:

    • Gå till Inställningar > System > Skärm.
    • Under Skala och layout, välj 100%.
  2. Ändra textstorlek:

    • Gå till Inställningar > Hjälpmedel > Textstorlek.
    • Justera reglaget så att texten inte är förstärkt överdrivet mycket.

Mac OS

  1. Ändra skärmupplösning:

    • Gå till Systeminställningar > Bildskärmar.
    • Välj Standard för bildskärm eller en upplösning som passar din skärm.
  2. Ändra zoominställningar:

    • Gå till Systeminställningar > Hjälpmedel > Zoom.
    • Säkerställ att zoomfunktionen är avstängd om det påverkar visningen.

Sammanfattning

För att undvika problem med testets synlighet, säkerställ att zoomnivån är inställd på 100% i både webbläsaren och operativsystemet. Om problemen kvarstår, prova att starta om webbläsaren eller datorn.