Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT)

Denna artikel innehåller information om Mindmores test RAVLT

Vad används testet till

Testet används för att mäta verbal inlärning , direkt- och fördröjd återgivning samt verbal igenkänning. 
När vi vanligtvis tänker på minne tänker vi på den fördröjda återgivningen, alltså möjligheten att komma ihåg någonting som lärts in. Det kan däremot finnas flera olika orsaker till att en person inte kommer ihåg viss information och en nedsatt inlärning kan vara en av orsakerna. En person som har svårt att lära in information kommer också ha svårt att plocka fram den och därför är det viktigt att vi mäter fler delar än bara fördröjda återgivningen. 

Hur fungerar testet 

Personen ombeds att återge så många ord som möjligt från en ordlista som hen får höra upprepade gånger, testet går inte på tid. Personen ska även återge ordlistan efter att en viss tid har förflutit och vi får därigenom mått på både inlärning, direkt återgivning och fördröjd återgivning. Resultatet är antalet ord som lärs in och sen kan återges. Personer som gör testet upprepade gånger kommer att få olika ordlistor andra gången de genomför testet. 

Vad betyder resultatet

Resultatet i detta test tolkas utifrån förutsättningen att patientens hörsel och/eller syn ej är nedsatt samt att hen är motiverad att genomföra testet. I de fall hörsel, syn och/eller motivation är nedsatt kan det påverka resultatet.

Se exempel på resultat här 

Verbal inlärning: 
Det totala antal ord som personen uppgav tillsammans i alla försök. Genom att klicka på "Visa detaljer" går det att se en detaljerad vy över hur orden har fördelat sig genom försöken. 

Omedelbar verbal återgivning: Antal ord personen återgav direkt efter inlärning av maximala inom parentes.

Fördröjd verbal återgivning: Antal ord personen återgav senare i testningen av maximala inom parentes.

Verbal igenkänning: Antalet korrekt markerade ord minus antalet felaktigt markerade ord 

Sanna positiva: Antal ord personen korrekt markerade att de va med i den ursprungliga listan. 

Falska positiva: Antal ord personen felaktigt angav att de va med i den ursprungliga listan trots att de inte va med. 

Hur tolkar jag testet

Verbal inlärning 
Om den verbala inlärningen är nedsatt antyder det att personen har svårt att lära in sådant hen hör. Personen kan få svårt att återge sådant hen hört, ta in instruktioner eller följa med i ett samtal och orsakerna kan vara bland annat: nedsatt uppmärksamhet, nedsatt tanke-hastighet, nedsatt språkförståelse med mera. Om personen du träffat har nedsatt inlärning bör du anpassa informationen samt använda hjälpmedel i form av att skriva ner för att underlätta för personen att komma ihåg.  

Omedelbar verbal återgivning
Om den omedelbara verbala återgivningen är nedsatt antyder det att personen har svårt att direkt återge sådant som hörts. Patienten kan behöva mer tid på sig, kan behöva höra informationen igen eller kan behöva en lugnare miljö. 

Fördröjd verbal återgivning

Om den fördröjda verbala återgivningen är nedsatt antyder det att personen har svårt att återge det hen hört efter en stund. Detta kan bero på att hen glömt informationen, aldrig lärde in den från början eller inte kan plocka fram den. För att se vilken av orsakerna det är kontrollera resultatet på verbal inlärning och/eller verbal igenkänning. Om personen har nedsatt inlärning är det sannolikt det som är orsaken medan om personen presterar inom genomsnittet på igenkänning så är det antagligen framplockningen som är nedsatt. Om även igenkänningen är nedsatt är det sannolikt att personen faktiskt har glömt informationen helt. 

Verbal igenkänning
Om den verbala igenkänningen är nedsatt antyder det att informationen som personen skulle lära in inte har lagrats. Trots att personen får se och/eller höra samma information igen och tillfrågas om hen har hört/sett det så kan personen inte komma ihåg det. Orsaken kan antingen vara att personen har nedsatt inlärning eller att hen har glömt av informationen helt.