Säkrare tolkningar av kognitiva testresultat: Vad säger Mindmores test-retest-studie?

I detta kapitel presenteras en klinisk sammanfattning om Mindmores test-retest-studie

Denna artikel presenterar en klinisk sammanfattning av forskningsstudie publicerad som:

Bergman, I., Franke Föyen, L., Gustavsson, A., & Van den Hurk, W. (2024). Test–retest reliability, practice effects and estimates of change: A study on the Mindmore digital cognitive assessment tool. Scandinavian Journal of Psychology. https://doi.org/10.1111/sjop.13054

Praktiskt exempel

En kund som har genomfört hälsokontroller och som nu ska göra en uppföljning på deltagare och undrar: vad räknas som en signifikant förändring?

Relevans av test-retest-studien

Test-retest-studien inkluderade kognitiv friska deltagare mellan 20 och 79 år (medelvärde = 46). Intervallen var 4 veckor, men reliabilitet och träningseffekter jämfördes med de för de pappersbaserade testen upp till ett år (om inga siffror fanns för upp till en månad). Reliabilitet och inlärningseffekter som hittades i denna studien för de digitala Mindmore testerna var jämförbara med de som hittades i litteraturen för de traditionella pappersbaserade varianterna av dessa test.

Kliniskt relevant reliabilitet

För kliniskt bruk anser vi att alla test har tillfredsställande reliabilitet (som uttryckt i intra-class correlation coefficient, ICC). Kort sagt föll ingen av huvudtestresultaten under en ICC på 0,5 och en något lägre ICC kan förväntas i ett kognitivt friskt urval för test som är avsedda för kliniskt bruk. I vissa fall har dock testets huvudresultat en ICC på <0,6 medan ett av de detaljerade resultaten har en högre ICC. För följande test rekommenderas det att (även) titta på följande detaljerade testresultat när man överväger förändring:

  • Komplex reaktionstid (för pekskärm): titta på medelvärde (ms)
  • TMT B (för pekskärm): titta på tid (s)
  • CPT: titta på antal fel.

Kliniskt relevanta inlärningseffekter

En medelstor effektstorlek (uttryckt som Cohens d ≥ 0,48) hittades för fem test med en stark snabbhetskomponent, alla andra testresultat visade högst en liten effektstorlek. Dessa test, för vilka en kliniskt relevant inlärningseffekt bör förväntas (åtminstone med ett fyra veckors testintervall), är:

  • CTMT A tid (s; för touchpad och mus)
  • TMT A index (för pekskärm)
  • TMT B index och tid (s; för pekskärm)
  • PASAT index och korrekt
  • Stroop index och reaktionstid del 1 (ms)