Uppgiften utvärderar förmågan att formulera en skriftlig mening. För att få rätt måste meningen vara begriplig, men stavfel och grammatiska fel är tillåtna. Det spelar ingen roll för poängsättningen om meningen är lång eller kort, eller om tecken (exempelvis frågetecken, komma med mera) är felplacerade eller saknas. Ge poäng om subjektet saknas men är underförstått. Meningen kan vara skriven med både små och stora bokstäver. Meningen behöver inte vara sann. Om handstilen är så svår att läsa för testledaren att meningen inte kan bedömas, till exempel vid mikrografi där handstilen gradvis blir mindre och svårare att läsa, be deltagaren läsa meningen högt. Ge poäng om poängkriterierna uppfylls vid högläsning. Om deltagaren skriver mer än en mening, bedöm den bästa meningen.
Använd kompletterande instruktioner enligt anvisningarna för imperativform med endast ett ord, fristående objekt, subjekt, verb eller tidigare given fras/mening ("Peka på ditt ansikte", "Aldrig annat än om och men"). Ge poäng vid korrekt utförande efter kompletterande instruktion.
Rättas som rätt
Jag äter (mening behöver inte innehålla objekt)Är hos läkaren (subjekt saknas, men är underförstått och kan härledas ur situationen)
Hoppas kriget snart är slut (underförstått förbehåll “jag/vi”)
Är här på sjukhuset. (underförstått förbehåll “jag”)
Anna är trevlg (stavfel)
Det är onsdag i dag (när det egentligen är tisdag)
Väret är fint nu 30 grader (stavfel, saknar kommatecken)
Det är Kul, och Få hjälp (små och stora bokstäver, blandar och/att)
Tror jag inte (verbet först)
Igår snöade det (omvänd ordföljd)
Rättas som fel
Ät matSjung
Erik och Johan
Kallt ute
Ångra
Mitt körkort!