Min patient kan inte öppna länken till testet

Här går vi igenom olika orsaker till att länken inte fungerar vid distanstestning eller skattningsformulär

Via Mindmore har ni möjligheten att skicka ut både test, skattningsskalor eller både och via e-post. E-posten landar då i mottagarens inkorg och där finns en länk som hen ska klicka på för att komma till undersökningen. 

I sällsynta fall händer det att patienten som ska genomföra undersökningen kontaktar er om att länken inte fungerar. Då kan något av följande inträffat: 

Patienten har redan klickat på länken på en annan dator/telefon/surfplatta 

Om en patient startar undersökningen på en dator/telefon/Surfplatta så måste hen slutföra den på samma enhet. Detta för att undersökningen laddas ner lokalt till den enheten p.g.a. säkerhetsskäl. Det går då inte att komma åt undersökningen från en annan enhet och detta kan skapa ett bekymmer för en patient som påbörjar undersökningen på sin jobbdator eller telefon men inte har för avsikt att slutföra undersökningen just då och sen försöker igen på datorn hemma. 

Lösning
För närvarande är den enklaste lösningen att skicka ut en ny inbjudan till patienten. Använd samma patient-ID genom att välja "befintlig" patient när du klickar på "Skicka nytt distanstest". 

OBS. Vi på Mindmore kan ej skicka ny länk till patienten då vi ej sparar patientens e-post. Därför hänvisas patienten till den som skickat undersökningen.  

Vi på Mindmore jobbar för närvarande med en lösning för att undvika detta problem. Lösningen innebär att patienten ej kommer starta undersökningen direkt när hen klickar på länken utan får då möjlighet att avbryta och starta undersökningen på annan enhet. 

Giltighetstiden har passerat

Mindmores undersökningar har som standard att de är giltiga i sex månader från det att de skickas ut. Om den tiden passeras kommer patienten ej att kunna öppna länken. Detta kan du som kliniker se i listan över testtillfällen. Där har du även möjlighet att förlänga giltighetstiden. 

Patienten kan inte logga in på länken via sin e-post

När patienten klickar på länken i sin e-post tillfrågas hen om att uppge den e-post som länken skickades till för att starta undersökningen. Om patienten inte kan logga in på länken med sin e-post har de sannolikt skrivit fel e-post.